23948sdkhjf

Hyggehandel er netbutikkernes største fjende

40 pct. af forbrugerne vil ikke handle mere på nettet, fordi de nyder at handle i de fysiske butikker.
Danskernes indkøb på nettet går kun én vej, og det er op, op, op. Alligevel er der visse ting, der holder os tilbage fra den digitale verden. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger 40 pct., at de ikke vil handle mere på nettet, fordi de nyder at handle i de fysiske butikker. Samtidig siger 24 pct., at de begrænser deres online-indkøb, fordi det er for besværligt at sende produkter retur.

- Internettet har uden tvivl revolutioneret vores indkøbsmønstre på ganske kort tid. Ifølge tal fra Dansk Erhverv har danskerne købt produkter på nettet for mere end 100 mia. kr. inden for det seneste år. Dermed udgør e-handel en væsentlig del af den samlede detailomsætning, siger e-handelsekspert i Deloitte Christian Sanderhage.

Trods internettets popularitet er der dog visse steder, hvor netbutikkerne kommer til kort i forhold til de traditionelle butikker.

- Ud over det hyggelige ved at handle i de fysiske butikker er det især besværet med at returnere produkter, der afholder danske forbrugere fra at lægge endnu flere penge i netbutikkerne. Samtidig savner 17 pct. den personlige rådgivning før købet, 11 pct. savner support efter købet, mens 7 pct. holder tilbage på grund af lange leveringstider, siger Christian Sanderhage.

Samtidig siger 12 pct. af danskerne, at de er bekymrede over netbutikkernes håndtering af følsomme, personlige data. Det overrasker ikke Christian Sanderhage:

- De seneste år har vi set en bølge af internetsvindel, som har ramt både virksomheder og privatpersoner. Særligt i de udenlandske webshops er mange uden tvivl nervøse for at indtaste kreditkortoplysninger, e-mail og anden personlig data. Det er ganske forståeligt, da internetsvindlen har vist sig at være meget, meget svær at komme til livs.

Der er dog også gode nyheder for netbutikkerne. Blot 5 pct. af forbrugerne har haft dårlige erfaringer med de produkter, der er dukket op med posten. En meget lille andel, mener Christian Sanderhage.

- På de sociale medier er der mange historier om folk, der har modtaget mærkelige produkter, der ikke tilnærmelsesvis minder om det, de troede, de købte. I realiteten er det dog langt hovedparten af online-indkøbene, der ender lykkeligt. Derfor må man også forvente, at nethandlen fortsat vil stige.

Ifølge en undersøgelse fra Deloitte ser 28 pct. af danske forbrugere på shoppingsider via deres smartphone flere gange om ugen, heraf 13 pct. hver eneste dag.


Det her afholder danskerne fra at shoppe endnu mere på internettet:

- Nyder at handle i en fysisk butik: 40 pct.

- Svært at returnere produkter: 24 pct.

- Manglende rådgivning før købet: 17 pct.

- Usikkerhed omkring opbevaringen af personlige data: 12 pct.

- Manglende support/service efter købet: 11 pct.

- Lang leveringstid: 7 pct.

- Dårlige erfaringer med produkter købt på internettet: 5 pct.

Tallene er baseret på i alt 1061 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093